Цэнтр Палітычнага Аналізу і Прагнозу

Новы парадак і літаратура

Заўсёды, калі палітычная тыранія намагалася забараніць філосафаў, пісьменьнікаў, навукоўцаў, знішчыць іх творы — гэта толькі падкрэсьлівала йх значэньне для народнага і грамадскага духу, рабіла з йх сьцяг, сымвал рэвалюцыйнага супраціву.

Тыя ж, хто забараняе, нават не разумее, што і чаму яны гэта робяць. Якія мэты йх дзеяньняў, які палітычны сэнс і ідэалагічнае значэньне. Яны ўжо даўно нічога не разумеюць, толькі круцяць вінцікі той дзяржаўнай машыны, у якой функцыянуюць. 

Калі будзе трэба заўтра забароняць Біблію і зробяць з Ісуса з Назарэту экстрэміста, які такім і быў, бо падважыў палітычны і рэлігійны парадак. 

Пра што ў свой час пісаў Дастаеўскі ў маналогу пра «Вялікага Інквізітара». Ён апісаў дух таталітарызму, у якім жыла Расея і зьняволенная Беларусь, і жыве зараз. 

Існуючая ў Беларусі сістэма, па сутнасьці павінна змагацца супраць усяго таго, што прызывае да барацьбы з тыраніяй, што падважае «палітычны лад» сам у сабе і ў любой рэчаіснасьці, асабліва імперска-расейскі, часткай якога зхяўляецца.

Дарэчы, па канонах сучаснага палітычнага парадку Беларусі, Дастаеўскі, Салжыніцын, Булгакаў, Зіноў’еў таксама экстрэмісты. І не вядома, што рабіць з Леніным і Марксам — яшчэ тыя рэвалюцыянеры-экстрэмісты, а Бакунін і Крапоткін? Бо менавіта іх вучні сёньня, пры «новым парадку» сядзяць у вязьніцах за барацьбу супраць сістэмы.

Прыгадаліся словы аднаго КДБіста пад час вобшукаў хіба ў рэдактароў «Нашай Нівы», «зачем вам столько книг». Хіба, хутка будзе выдадзены рэгламент пра колькасьць і якасьць кніг, якія можна мець у кватэры. І напэўна пад забарону падпадзе Рэй Брэдбэры са сваімі «451», усьлед за Оруэлам.

Сыходзячы з інтарэсаў новага палітычнага парадку, агульна навука і літаратура сама па сабе павінна разглядацца як экстрэмістычная, бо будзе імкнуцца да свайго вызваленьня праз развіцьцё чалавека. Тым больш, што акрамя забаронаў «новы парадак» нічога не можа прапанаваць. Нічога. У йм няма творчага духу, як і ў той жа Масковіі, хіба толькі Газманаў і Груздзевы: тупей і слухай, слухай і тупей. Толькі так гэты парадак можа існаваць, бо толькі так можна выгадоўваць новыя вінцікі.

Але шурупчыкі «новага парадку» сваімі забаронамі робяць выдатнейшую рэч: яны папулярызуюць тых, каго забараняюць. Асабліва ў сучасную эпоху, калі немагчыма кнігі спаліць, ці зачыніць у сырым архіве. 

Зараз кожны Беларус вывучыць на памяць вершы Дуніна-Марцынкевіча, шмат хто ўзгадае, што беларуская культура багатая такім цудоўным пісьменьнікам-рэвалюцыянерам. 

Праз гады, унукі тых, хто сёньня забараняў творы і торцаў Беларусі будуць іх вывучаць, а насатаўнікі распавядаць пра самадурствы «таго парадку» лукашэнкаўскіх часоў. Дзеці будуць здзіўляцца, што такое было магчыма, а таксама ганарыцца сваёй культурай і мовай, бо пакутамі яна ўзбагачаецца:

…Эй скажэце, добры людзі,

Што ужо на сьвеце будзе,

Ці то так судзіў Бог з намі

Гінуць век пад маска-лямі?

Таксама, дзякуючы «новаму парадку» і забаронам, якія ўздымаюць вагу беларускасьці, будзе адбывацца дэрусіфікацыя культурнай і духоўнай прасторы.

Павал Усаў